Kanker en de behandeling van kanker heeft een enorme impact op je lichaam. Maar we begrijpen dat je wilt vechten en zo fit mogelijk wilt blijven. Je kunt hier een aantal dingen voor doen. Die zetten we graag voor je op een rijtje. Voor meer informatie over het leven met kanker vind je op wkof.nl. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds. 

Een energie- en eiwitrijk dieet

Je wilt je lichaam voeden met goede bouwstoffen, om de behandeling zo goed mogelijk te ondersteunen. Om zoveel mogelijk gewichtsverlies te voorkomen of te verminderen is het belangrijk om energie- en eiwitrijk te eten. Doordat je ziek bent vraagt het lichaam meer eiwitten dan normaal. Eiwitten helpen bij het herstel, omdat het belangrijke bouwstoffen zijn wat we precies aanraden om te eten verschilt per persoon. Bepaalde voedingsmiddelen hebben namelijk effect op de werking van medicijnen. Daarom is het belangrijk het over voeding te hebben met je arts. 

Een energie- en eiwitrijk dieet bestaat uit onder andere de volgende producten:

  • Kip en kalkoen
  • Vleesvervangers
  • Vette vis
  • Eieren
  • Peulvruchten, zoals bonen en linzen
  • Noten 
  • Melk (volle melk, koffiemelk, sojamelk, magere melk)
  • Kwark en yoghurt (mager, vol, Grieks, halfvol)
  • Kaas
  • Avocado
  • Olie, zoals olijfolie en zonnebloemolie
  • Mueslirepen en krentenbollen
  • Gedroogd fruit 

Blijf bewegen

Ondanks dat je vaak hoort dat je zoveel mogelijk rust moet nemen is het wel belangrijk om te blijven bewegen. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen, werken in de tuin, zwemmen of naar de sportschool. Doe het uiteraard op je eigen tempo. Maar blijven bewegen (zowel krachttraining als duurtraining) zorgt ervoor dat je spiermassa behoudt, waardoor je lichaam beter blijft functioneren. Wanneer je nooit in de sportschool bent geweest of je voelt je hier niet comfortabel bij is het ook mogelijk je aan te melden bij speciale beweegprogramma’s voor mensen met kanker.

Pin It on Pinterest