Mag je yoga doen tijdens je zwangerschap? Het antwoord is ja, maar je moet wel op een aantal dingen letten en uiteraard rustig aan doen. Yoga helpt je tijdens je zwangerschap door jezelf zowel lichamelijk als mentaal fit te voelen. Mocht je het te uitputtend vinden tijdens de zwangerschap dan kan dat. Leg jezelf daar ook bij neer. Luister vooral goed naar je lichaam. 

De voordelen van yoga tijdens je zwangerschap

Yoga tijdens de zwangerschap heeft een aantal voordelen. Ik zeg pak die yoga mat maar alvast uit de kast! 

  • Maak verbinding met je kindje, door je aandacht tijdens het beoefenen van yoga richting de baby te sturen.
  • Ademhalingsoefeningen zullen je helpen tijdens de bevalling.
  • Door ademhalingsoefeningen word je rustiger.
  • Flexibiliteit werkt in je voordeel tijdens de bevalling.
  • Je lichaam herstelt na de bevalling sneller.
  1. Luister naar je lichaam

Luister echt naar je lichaam. Ieder mens en ieder lichaam is anders, ga alsjeblieft niet door omdat je andere zwangere vriendin wel doorging. Alleen jij kunt bepalen wat je wel en niet kunt doen. Dat verschilt per persoon. 

  1. Pas de oefeningen ietsjes aan

Tijdens de zwangerschap zal je buik ook steeds meer groeien, je zult merken dat je soms wat ruimte te kort komt om een oefening uit te voeren. Pas de houding daarom aan, zodat er genoeg ruimte overblijft voor je buik. 

  1. Overleg met de arts en meld het je yogadocent 

We raden je altijd aan om je arts en/of verloskundige te vragen of het met jouw persoonlijke situatie goed is om yoga te blijven uitoefenen. Wanneer je ‘toestemming’ hebt van je arts, breng dan de yogadocent ook altijd even op de hoogte. Hij of zij kan dan daar rekening mee houden en je alternatieve oefeningen geven. 

  1. Overweeg zwangerschapsyoga

Er bestaan ook specifieke yogalessen voor zwangere vrouwen. Hier kun je uiteraard ook aan meedoen. Hierbij houdt de docent logischerwijs al rekening met je zwangere buik en andere mogelijke ongemakken. 

  1. Sla hot yoga of bikram yoga over

Yoga in een verwarmde ruimte is al pittig als je niet zwanger bent. Laat staan als je zwanger bent. Het kan de gezondheid van jou en je kindje zelfs in gevaar brengen. Het kan invloed hebben op de ontwikkeling van de foetus. Daarnaast kun je zelf nog sneller duizelig worden. Veel hot yoga docenten raden het zelf ook af voor zwangere vrouwen.

Pin It on Pinterest